Iværksættermagasinet DANA Magazine (tidligere First Mover Magazine) har bragt en superfin artikel om SPITZEN Publish og bogen “Zen og kunsten at drive virksomhed” i februar nummeret 2015.

Opgør med gatekeepers. Farvel til den traditionelle bogudgivelse.

For få år tilbage, var der nærmest kun en måde at udgive en bog på og det var traditionel udgivelse. Når en forfatter havde en skrevet en bog, var man nødtvungen til at opsøge alle mulige forlag eller indsende manuskriptet uopfordret, ofte med et ubegrundet afslag som eneste resultat. Nu om dage, hvor vi lever i en verden hvor selvrealisering er blevet et mantra, og hvor alle kan blive regissører i deres egen virkelighed, er det at få udgivet sin egen bog et slags udvidet visitkort, en slags holdnings CV. Derfor er der et behov i markedet for at kunne tilfredsstille mængden af kreative kvinder og mænd, som ønsker at udgive deres egen bog.

Kristin Sørum har set dette marked, taget springet og etableret sit eget forlag: SPITZEN PUBLISH. Med 5 års erfaring i bogbranchen som layouter har hun været med til at udgive ca. 300 bogtitler, både faglitteratur, skønlitteratur samt poesi. Kristin Sørums forlag sørger for alt det, som forfatteren normalt ikke gider beskæftige sig med fx, markeds føring, salg, forvaltning af rettigheder, grafik, tryk, lagerføring og evt. crowdfunding af bogen. ”SPITZEN PUBLISH ønsker at give forfatterne mindst mulig bøvl med udgivelsen af deres bog. Alle, som vil udgive en bog, skal kunne gøre det på en nem måde. Det at skrive en bog er fortsat en ensom proces, men når du skal ind i billedet,” fortæller Kristin Sørum.

Netop crowdfunding, nævner Kristin Sørum som en af de forskelle hendes forlag arbejder med i forhold til den traditionelle forlagsbranche.

”Hvor det før i tiden var forlaget, Statens Kunstfond ens opsparing eller bankrådgiver, som bestemte om bogen skulle blive en realitet eller ej, kan man i dag lægge denne beslutning ud til venner, familie, kollegaer og andre interesserede. Man tager med andre ord sagen i egen hånd og fører en kampagne for sit bogprojekt, hvor alle med en internetadgang teoretisk kan støtte bogens udgivelse med små eller større beløb. Det er en ny finansieringsform, som hurtigt er blevet populær blandt kreative og iværksættere og som også åbner op for nye muligheder i forlagsbranchen.

Jeg arbejder også på at skabe samarbejdsaftaler mellem erhvervslivet og forfattere, drage positivt til andres liv, at skabe bæredygtighed, at have noget som medarbejderne kan føle på og være stolte over, at går fra mere til bedre. Fx. har vi set det med Skagenfondene, som støtter det nye ambitiøse forlag Gladiator med produktionstilskud til 15 udgivelser over de næste år,” Fortæller Kristin Sørum.

Den første bog, der har fundet vej til bogreolerne fra SPITZEN PUBLISH, bærer den mystiske titel ”Zen og kunsten at drive en virksomhed” et værk på 140 sider skrevet af Mads Vang Christensen, som ud over sit virke som forfatter også arbejder som psykoterapeut og coach og samtidig driver Essens Instituttet sammen med sin partner Inge. ”Det har været en super spændende proces for mig at skabe Mads 6. bog. Bogen er en autentis manual i, hvordan man få styr på sine psykiske ressourcer og værdier, som det i dag kræves for at få succes som iværksætter eller selvstændig med nogle år på bagen. Bogen indeholder en masse finurlige betragtninger, kloge citater og trinvis vejledning i at drive egen virksomhed. En bog, som er en hyldest til alle dem, som kæmper og til støtte for dem, som vil kæmpe”, slutter Kristin Sørum.


Forsiden af DANA Magazine november 2015.

 

SPITZEN PUBLISH ønsker at give forfatterne mindst mulig bøvl med udgivelsen af deres bog. Alle, som vil udgive en bog, skal kunne gøre det på en nem måde. Det at skrive en bog er fortsat en ensom proces, men når du skal ind i billedet,

Kristin Sørum
Iværksætter